Ako vybrať elektrobicykel?

V súčasnej dobe zažívame bicyklový boom hlavne u elektrobicyklov. Čoraz viac ľudí siaha po elektrobicykli hlavne kvôli cestovaniu do práce ale aj výletom do hôr. Je dôležité nepodceniť výber a rozhodnúť sa pre správny elektrobicykel. Pripravili sme pre vás článok, v ktorom sa dozviete, na čo si dávať pozor pri výbere elektrobicykla.


Ako elektrobicykel funguje?

Elektrobicykel je klasický bicykel s integrovaným systémom elektrického pohonu, ktorý pomáha pri šľiapaní. V porovnaní s klasickým bicyklom tak jazdite oveľa pohodlnejšie a bez väčšej námahy. Elektropohon oceníte najmä pri jazde do kopca, kedy vynaložíte rovnakú námahu, ako keby ste išli po rovinke. Elektropohon má rôzne stupne intenzity pomoci pri šliapaní, ktoré sa dajú zvoliť pomocou ovládacieho panelu umiestneného na riadidlách. Štandardné elektrobicykle ponúkajú 3 – 5 stupňov intenzity elektrickej pomoci. Elektropohon sa dá aj úplne vypnúť a zachovať tak funkciu klasického bicykla.

Typy elektrobicyklov

Mestské elektrobicykle – vhodné pre seniorov a jazdu v meste
Mestské elektrobicykle spoznáte podľa konštrukcie s nízkym nástupom, kvôli jednoduchému nasadaniu a zosadaniu. Nízky nástup taktiež zaisťuje bezpečnú jazdu v mestskej prevádzke. Pomoc pri šliapaní a ľahké nasadanie a zosadanie ocenia najmä seniori ale aj tí, ktorí často cestujú v meste. Mestské elektrobicykle sú vybavené kompletným príslušenstvom – blatníky, stojan, svetlá a väčšinou aj zadný nosič. Zákazníci si často dokupujú aj predný odnímateľný košík. S mestským elektrobicyklom sa viete v meste rýchlo presúvať bez udychčania a spotenia.

Krosové / Trekingové elektrobicykle – vhodné pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste
Rozdiel medzi trekingovým a krosovým elektrobicyklom je ten, že trekingový elektrobicykel je navyše vybavený príslušenstvom – blatníkmi, svetlami, stojanom a nosičom. Dá sa povedať, že krosové a trekingové elektrobicykle sú kompromisom medzi horskými a mestskými elektrobicyklami a sú vhodné najmä pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste. Sú často využívané pri rodinných výletoch, kde slabší členovia ocenia pomoc elektropohonu pri šliapaní. Tieto elektrobicykle sa dajú využiť taktiež pre tréning. Vďaka možnosťi nastavenia intenzity pomoci pri šliapaní je možné docieliť optimálnu tepovú frekvenciu pre spaľovanie tukov. V praxi to znamená, že v kopcoch si nastavíte vyššiu pomoc, než pri jazde po rovine a vďaka tomu dosiahnete požadovaný tep.

Horské elektrobicykle – vhodné do terénu a hôr
Horské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým odolnou konštrukciou a zvýšeným výkonom motora, ktorý Vám pomôže aj v tom najťažším teréne. Pri horských elektrobicykloch je dôležité správne vyváženie bicykla a preto sa batérie väčšinou osadzujú na spodnú rámovú trubku namiesto fľaše na vodu. Týmto umiestnením batérie je dosiahnutý aerodynamický tvar ako aj pekný vzhľad. Horské elektrobicykle sú v poslednej dobe čoraz výkonnejšie a tak zvládnutie obtiažnych horských kopcov je jednoduché aj pre menej skúsených cyklistov. V súčasnej dobe sú v ponuke už aj celoodpružené elektrobicykle určené na ten najťažší terén.

Batéria – výdrž a kapacita

Dá sa povedať, že batéria najhlavnejšou časťou elektrobicykla. Typ a kapacita batérie udáva, aký má elektrobicykel dojazd, koľko má dobíjacích cyklov a akú má celkovú životnosť. Na tieto parametre si preto pri výbere elektrobicykla treba dať pozor:

Dojazd, kapacita a umiestnenie batérie

Vysoký dojazd je jedna z najčastejších požiadaviek od zákazníkov. Dojazd okrem kapacity batérie ovplyvňuje tiež štýl jazdy, terén ale aj hmotnosť samotného cyklistu. Uvádzaný dojazd je u väčšiny výrobcov vyrátaný a testovaný pre priemernú postavu s hmotnosťou 80kg pri priemerne náročnom teréne so stúpaním aj klesaním. Dojazd v tabuľke je teda orientačný pre batérie s bežným napätím 36V.

Dojazd podľa kapacity batérie:

  • kapacita batérie 9-10Ah – dojazd 50-80 km
  • kapacita batérie 11-12Ah – dojazd 80-100 km
  • kapacita batérie 13-14Ah – dojazd 100-120 km
  • kapacita batérie 15Ah a viac – dojazd 120 a viac km

Životnosť batérie a správna starostlivosť o batériu

Elektrobicykle v súčasnej dobe používajú moderné typy lítiových batérií, tzv. Li-Pol, Phylion alebo Li-Ion. Vyznačujú sa dobrým pomerom medzi hmotnosťou, kapacitou, životnosťou a cenou. Napätie batérií je zvyčajne 24V, 33V alebo 36V. Platí že čím vyššie napätie, tým vyšší dojazd. Životnosť batérie závisí od toho, akým spôsobom ju používame a ako sa o ňu staráme. Životnosť batérie vieme predĺžiť, ak sa o ňu budeme správne starať. U lítiových batérií je ideálne pravidelné nabíjanie na maximálnu kapacitu po každej jazde. Neodporúča sa často vybíjať batériu do nulovej kapacity. Taktiež sa neodporúča prerušované nabíjanie. Lítiovým batériám neprospievajú príliš vysoké ani nízke teploty, preto odporúčame nevystavovať batérie teplotám nad 35°C a ani pod 0°C. Tieto faktory najviac ovplyvňujú životnosť batérie preto sa veľakrát stáva, že životnosť batérie je rozdielna, než udáva výrobca. V priemere sa dá povedať, že životnosť batérie sa pohybuje medzi 20.000 – 30.000 najazdených km, doby používania 4-8 rokov alebo 800-1000 nabíjacích cyklov.

Dĺžka nabíjania batérie


  • nabitie batérie na 50% kapacity – približne 1-2 hodiny
  • nabitie batérie na 100% kapacity – približne 3-4 hodiny

Umiestnenie batérie

Umiestnenie batérie je dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje ovládanie a správanie sa bicykla.

Nosičová batéria
Táto batéria sa používa pri mestských a trekingových elektrobicykloch, kde sa predpokladá použitie nosiča. Batéria je umiestnená pod nosičom a teda nosič môžete klasicky využiť na košík alebo tašku. S batériou pri tomto type umiestnenia je jednoduchá manipulácia, čo oceníte predovšetkým pri nabíjaní. Z pohľadu vyváženia bicykla nie je toto umiestnenie ideálne.
Rámová batéria
Táto batéria je umiestnená na spodnom ráme bicykla na mieste určenom pre fľašu. Z pohľadu vyváženia bicykla sa jedná o najoptimálnejšieho miesto, preto sa tento typ najčastejšie vyskytuje pri horských elektrobicykloch. Týmto umiestnením batérie je dosiahnutý taktiež aerodynamický tvar ale aj pekný vzhľad.
Batéria za sedlovkou
Táto batéria sa dá taktiež považovať za dobre umiestnenou z pohľadu vyváženia bicykla, ale na úkor predĺženia rámu v zadnej časti. Predĺženie rámu má za následok predĺženie Reťaze a preto sa tento typ umiestnenia batérie najčastejšie vyskytuje u bicykloch s jedným prevodníkom na píle. Tento typ sa často vyskytuje aj u skladacích elektrobicykloch.

Typ, výkon a umiestnenie elektropohonu

Motor elektropohonu rovnako ako batéria je jeden z najdôležitejších parametrov, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti elektrobicykla. Rozlišujeme niekoľko základných typov motorov a s ohľadom na výkon, napätie a umiestnenie. Každý pohon so sebou nesie určité výhody ale aj nevýhody a tak je ťažké jednoznačne určiť, ktorý motor je najlepší.

Výkon motora
Štandardne sa používajú motory s výkonom 250W, pretože podľa vyhlášky o cestnej premávke je to maximálna možná hranica, ktorá spĺňa legislatívu pre používanie v prevádzke na pozemných komunikáciách. Predsa sa však stretnete so silnejšími motormi napr. 350W. U týchto motorov je výkon umelo znižovaný pomocou riadiacej jednotky na požadovaných 250W, aby elektrobicykel spĺňal vyhlášku. Aká je teda výhoda silnejších motorov? Ak je výkon motora umelo znižovaný, má neustále rezervu a nie je tak zaťažovaný, čím sa zvyšuje jeho celková životnosť. Niektoré horské elektrobicykle však ponúkajú možnosť odomknutia tohto zníženia výkonu a je tak možné využiť plný výkon motora avšak iba v teréne mimo cesty.

Elektropohon na prednom kolese

výhody:
nízka cena, rovnomerné rozloženie hmotnosti
nevýhody: vhodné len pre jazdu po ceste

Umiestnenie elektromotora na prednom kolese sa využíva predovšetkým pri mestských elektrobicykloch a skladačkách, pri ktorých sa predpokladá využitie len po spevnených cestách. Výhodou predného umiestnenia je rovnomerné rozloženie hmotnosti, kedy motor vpredu vyvažuje hmotnosť akumulátora, ktorý býva najčastejšie umiestnený vzadu pod nosičom. Ďalšou výhodou je jednoduchá inštalácia elektropohonu, čo sa odráža na nižšej cene. Pohon na prednom kolese však prináša aj nevýhody a jedna z najčastejšie spomínaných je riziko preklzávania predného kolesa v klzkom či nerovnom teréne. Práve preto umiestnenie motora na prednom kolese nie je vhodné pre bicykle do terénu. Ďalšou nevýhodou je vyššia hmotnosť predného kolesa, čo sa môže prejaviť ako nevýhoda najmä pri zdolávaní obrubníkov. Ak však plánujete jazdenie v meste a nechcete míňať príliš veľa peňazí, elektropohon na prednom kolese je pre vás ideálna voľba.

Elektropohon na zadnom kolese

výhody: dobrý prenos krútiaceho momentu, vhodné aj terénu
nevýhody: vyššia hmotnosť bicykla v zadnej časti (nevyváženie)

Hlavná výhoda elektropohonu na zadnom kolese spočíva v lepšom prenose krútiaceho momentu a tak ani v teréne nedochádza k prekĺzavaniu kolesa. Takisto je ľahšia aj manipulácia s predným kolesom, napr. pri zdolávaní obrubníka. Výhodou rovnako ako pri umiestnení na prednom kolese je nižšia cena. Nevýhodou je však nerovnomerné vyváženie bicykla, čo vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti elektrobicykla a môže tak dôjsť k rýchlejšiemu opotrebeniu niektorých častí. Ak plánujete jazdenie po ceste, ale zároveň aj v miernom teréne, potom je elektropohon na zadnom kolese ideálnou voľbou.

Elektropohon v strede bicykla

výhody: ideálne vyváženie bicykla, vysoký efekt motora, vhodné aj do náročného terénu
nevýhody: vyššia cena

Elektropohon umiestnený v strede bicykla je z pohľadu vyváženia a jazdných vlastností tou najoptimálnejšiou voľbou. Týmto umiestnením je dosiahnutý vysoký výkon motora a okamžitá reakcia pomoci pri šliapaní. Vďaka optimálne nastaveným otáčkam motora sa dojazd môže predĺžiť až o 20%. Hlavnou nevýhodou je však vysoká cena a tak sú tieto elektropohony montované predovšetkým do elektrobicyklov vyšších tried. Tento typ je obzvlášť vhodný pre horské elektrobicykle, s ktorými plánujete zdolávať ten najťažší terén.

Ďalšie dôležité informácie

Programy jazdy
Počet programov elektrobicykla je spravidla 3 – 5. Tento počet programov však nie je tak dôležitý, ako samotný typ pohonu, ktorý je popísaný vyššie. Všeobecne platí, že čím viac programov, tým plynulejšie je možné nastaviť pomoc pri šliapaní. Princíp programov spočíva v rôznej sile pomoci pri šliapaní. Motor pri zvolení určitého programu pomáha jazdcovi vo chvíli, keď sa oprie do pedálov silou podľa zvoleného programu.

Veľkosť elektrobicykla
Ideálna veľkosť elektrobicykla sa vyberá rovnako, ako u klasického bicykla, teda odvodzuje sa od výšky postavy, príp od dĺžky dolných končatín. Veľkostné tabuľky nájdete na tomto odkaze..

Nosnosť elektrobicykla
V súčasnej dobe má väčšina elektrobicyklov pomerne vysokú nosnosť a to v rozmedzí 120 – 150 kg.

Hmotnosť elektrobicykla
Veľkú časť hmotnosti elektrobicyklov tvorí samotná batéria, ktorá má hmotnosť okolo 4 – 5 kg. Rovnako tak treba počítať s nejakými 2 – 4 kg navyše pri motore.  Štandardne sa hmotnosť u elektrobicyklov pohybuje okolo 21 – 26 kg.

Ponuka elektrobicyklov
Na našom eshope nájdete vyše 140 elektrobicyklov zoradených prehľadne v kategóriach:

   Servis zadarmo na 3 roky
   eshop@starbike.sk
   +421948455458

Bezpečná platba

{"brands":"značky","courier":"Kuriér","farba_bicykla":"Farba","farba_bicykla_Z":"Farba","gender":"pohlavie","instore":"Osobný odber","kolesa":"Veľkosť kolies","kolesa_detske":"Veľkosť kolies","odpruzenie":"Odprúženie","price":"cena","ram":"Materiál rámu","rocnik":"Ročník","velkosrt_prilby":"Veľkosť","velkost_bike":"Veľkosť rámu","velkost_cestne":"Veľkosť rámu","velkost_oblecenie":"Veľkosť"}